Jak ustawić geometrię zawieszenia w samochodzie?

Na geometrię zawieszenia składają się trzy, kluczowe elementy takie jak zbieżność kół, ich kąt pochylenia, a także kąt pochylenia sworznia zwrotnicy. Optymalne ustawienie tych trzech parametrów to jednak nie tylko gwarancja komfortu jazdy i pewności prowadzenia, ale przede wszystkim bezpieczeństwa nas jako kierowców oraz innych użytkowników dróg. Po czym rozpoznać nieprawidłowe ustawienie geometrii?

 

mechanik znajdujący się pod podwieszonym samochodemPo czym rozpoznać nieprawidłowe ustawienie geometrii?

Jednym z częstszych objawów nieprawidłowego jej ustawienia jest ściąganie samochodu w danym kierunku. Gdy na pustej drodze puścimy kierownicę, a samochód samoczynnie skręca, wówczas najprawdopodobniej mamy do czynienia z nieprawidłowym ustawieniem kąta pochylenia kół. Problemy z geometrią mogą zwiastować także nierównomierne ścieranie się opon na jednej osi oraz nagłe opuszczanie optymalnego toru jazdy (w skrajnych przypadkach). Jak widać, sytuacje te są potencjalnie bardzo niebezpieczne i mogą skutkować wypadkiem, dlatego nie można ich ignorować.

 

Kiedy dokonuje się kontrolnej regulacji geometrii?

Aby nie doprowadzić do skrajnej sytuacji takiej jak ściąganie auta z pasa jezdni, w warsztatach samochodowych dokonuje się sprawdzania i regulacji geometrii:

  • po wymianie ogumienia,
  • po naprawie zawieszenia lub układu kierowniczego,
  • po wjechaniu na dużą nierówność w drodze,
  • po kolizjach drogowych i stłuczkach,
  • po zaobserwowaniu nadmiernego przycinania bieżnika.

 

Jak ustawia się geometrię zawieszenia?

Proces ten wymaga zastosowania profesjonalnych narzędzi, dlatego wykonanie go w zaciszu domowego garażu jest niemożliwe. Z tego powodu w celu ustawienia geometrii zawieszenia – czym zajmujemy się także w naszym serwisie – należy udać się do mechanika. Regulacja rozpoczyna się od połączenia kół z komputerem, co pozwala na dokładne sprawdzenie kątów pochylenia i tego, jakie korekty będą niezbędne. Następnym etapem jest sprawdzenie zbieżności, czyli ustawienia kół przednich względem tylnych. W większości samochodów posiadających przedni napęd optymalne parametry zbieżności ustala się poprzez obracanie przeciwnakrętką, która została zamontowana na drążku kierownicy.

Ustawienie geometrii kół to wciąż niedoceniany przez kierowców element, który jak widać, ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo. Sama kontrola jest szybka i niedroga, dlatego, jeśli podejrzewamy jakikolwiek problem w tym zakresie, nie warto zwlekać z wizytą u mechanika.