Jakie powinno być maksymalne ciśnienie w oponach?

Prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ma bezpośredni wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale i bezpieczeństwo. Nie jest bez znaczenia również dla żywotności ogumienia, a nawet kosztów podróżowania. Warto przy tym pamiętać, że nie tylko niskie, ale i zbyt wysokie ciśnienie może mieć negatywne konsekwencje. Jakie są zatem optymalne i maksymalne zalecane wartości? Kilka wskazówek w dalszej części naszego wpisu.

 

mierzenie ciśnienia w oponachZalecane ciśnienie w oponach

Ciśnienie w oponach powinno być zgodne z zaleceniami producenta samochodu. To najlepsza wskazówka, do której zdecydowanie warto się dostosować. Wprawdzie ogólnie przyjmuje się, że najbardziej uniwersalną wartością jest 2,2 bara, które dotyczy większości samochodów osobowych, to jednak niektóre modele mogą wymagać innego poziomu ciśnienia. W tym przypadku wiele zależy od masy pojazdu, gabarytów, przewożonego towaru lub pasażerów (trzeba pamiętać, że jazda z obciążeniem może wymagać zmiany poziomu ciśnienia w kołach) itd.

Wartości zalecane przez producenta zwykle znajdują się w instrukcji obsługi auta lub na specjalnej tabliczce znamionowej znajdującej się w ościeżnicy jego drzwi. W niektórych modelach tego typu dane pojawiają się na naklejce umieszczanej na pokrywie bagażnika, przy kole zapasowym w bagażniku, na klapce wlewu paliwa lub w schowku.

Z kolei informacja o maksymalnym ciśnieniu, jakie jest dopuszczalne dla danej opony, znajduje się bezpośrednio na niej, a dokładniej na jej powierzchni bocznej. Wartości opisane są małymi literami w KPA lub PSI, czyli: 100 kpa = 1 bar i 14.50 PSI = 1 bar.

 

Skutki jazdy z zawyżonym ciśnieniem w oponach

Jak już zostało wspomniane, zarówno za niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach to niekorzystne zjawisko. Do zawyżonych wartości dochodzi najczęściej w wyniku błędów pomiarowych lub też w sytuacjach, gdy użytkownik nie zmienił ciśnienia w oponach po wcześniejszej jeździe z większym obciążeniem. Bardzo ważne jest zatem regularne i dokładne kontrolowanie ogumienia pod tym kątem, szczególnie przed wyruszeniem w dłuższą trasę.

Jazda z zawyżonym ciśnieniem może powodować szereg konsekwencji. Świadcząc usługi wulkanizacyjne w naszym warsztacie, niejednokrotnie spotykamy się z negatywnymi skutkami tego typu problemów. Przede wszystkim mniejsza jest wówczas powierzchnia styku opony z nawierzchnią, a więc pogarsza się przyczepność. Wszelkie wstrząsy i nierówności są bardziej odczuwalne, co przekłada się na obniżenie komfortu podróży i większy hałas w kabinie. Dodatkowo drgania i wibracje przekazywane są bezpośrednio na pojazd, dlatego też dochodzi do przyspieszonego zużywania się poszczególnych elementów w nadwoziu, może dochodzić do luzów w zawieszeniu, a nawet awarii systemów elektronicznych. Z oczywistych względów opona nierównomiernie się zużywa (bardziej na środku, mniej na barkach) i istnieje większe ryzyko jej uszkodzenia po uderzeniu w przeszkodę lub wpadnięciu w dziurę.